Friday, April 28, 2017

Trip ke Ho Chi Minh Part 1

Assalamualaikum wbt.
Bersawang, "pok! Pok! Pok!" . Okay jom duduk. Jadi tujuan penulisan blog pada kali ini adalah tidak lain tidak bukan bersesuaian dengan tajuk nya menceritakan pengalaman trip ke Ho Chi Minh city. Pada awalnya dan kebiasaannya saya tidak sudi menulis, tetapi kerana merasakan perlunya post2 yang begini (saya banyak belajar tips dari blog orang juga sebelum kesana) bagi membantu sesiapa yang mungkin pertama kali bakal kesana. Jadi trip kami kesana adalah selama 4 hari dan 3 malam, dan hanya kami bertiga (saya, isteri, dan anak).

Pertama tama sekali Ho Chi Minh city sebenarnya kota yang besar dan metropolitan (heart of Vietnam) sama seperti kota metropolitan Kuala Lumpur. Jadi penduduknya sangat padat sekitar 19juta orang yang rata2 dari mereka menggunakan motor untuk urusan bisnes dan peribadi. Dah macam Jogja (lebih padat jogja lah!) namun infrastruktur jalanraya mahupun public transport sangat lah mudah. Untuk kami yang dah 6 tahun berkelana di kota Jogja mungkin tidak terlalu bermasalah berhadapan dengan kesibukan traffic disana, malahan merasakan orang2 Vietnam lebih mengikut peraturan dan lebih banyak beralah kepada pejalan kaki. Namun bagi yang tidak terbiasa dengan kesibukan jalan raya dengan motor2 bergelimpangan di jalan, nasihat saya adalah gunakan laluan pejalan kaki (every inch of the road ade benda tu) dan melintas lah dengan yakin! Nanti motor hakta kereta akan mengelak daripada melanggar para pejalan kaki. Belum yakin? First day lah katakan, ikut je rapat2 mana2 orang yang nak melintas, insyaAllah selamat bak hang!

Okay walaupun trip kali ni bunyi macam lama (4 hari 3 malam) tetapi hakikat yang terpaksa kami tanggung adalah ianya terlalu singkat! Tujuan kami kesana adalah untuk sight seeing bukannya shopping. Terasa sangat berkejar dengan waktu walaupun cuma 2 trip yang kami ikut untuk kali ni. Pertama adalah trip ke Mui Ne dan yang kedua adalah trip ke Mekong. Okayla untuk first trial.

Sebelum kesana kami dah survey2 blog2 yang wujud (thank you para bloggers!) menceritakan pengalaman di Vietnam dan kami akhirnya yakin mengambil sebuah trusted travel agent sebagai guide kami disana. Pendapat 20sen aku bila anda mahu ke sana, xpayah cari masalah nak susahkan diri sendiri nak travel sendiri kemana2 sebab menurut aku rate yang ditawarkan adalah berpatutan. Kalau pon belum berjaya jumpa travel agent sebelum kesana jangan gelabah! Nanti sampai je area pasar Ben Thanh anda akan tengok berkerumun travel agent yang available. For Malaysian, Muslim mungkin lebih baik kalau ambil pakej dengan travel agent yang muslim (Di Restaurant Pho Muslim ada menyediakan khidmat travel agent) sebab kalau anda amik dengan travel agent yang non-muslim siap2 je lah makanan sendiri, confirm nya diorang akan serve Pork! Walaupon ditawarkan makanan vegeterian, still ni bukan Malaysia, pinggan yang diorang pakai pon pinggan yang sama je.

Untuk kami sekeluarga, aku book trip ke Mui Ne dan Mekong dari Mrs Khanh, aku rasa mana2 blog yang korang visit mesti ade nama ni, haha. Dari blog, dari review everything looks convincing so aku pon ambik number dan berurusan lah. What can i say Mrs Khanh is a very nice lady, she helped us a lot. So korang kalau berurusan dengan dia silakan tanya je pape dia akan membantu, and she can speak English well (most of the Vietnamese I met there can't speak English - they won't understand English too) sad story. Dan sebenarnya kalau korang amik travel agent dari restaurant2 halal di Malaysian Street insyaAllah dorang boleh cakap melayu. So you choose. Intinya kat sini jangan gelabah, memang banyak sangat travel agencies kat sana, harga pon rata2 sama dan murah.

First day sampai di Ho Chi Minh city, flight landing memang berayun sakan. Aku dahla xsuka naik2 flight ni. Memang angin kuat kot kat sana. So perjalanan dari airport ke hotel aku dah book siap2 dari Mrs Khanh. Airport ke hotel Rm55, dan hotel ke airport balik Rm40, dan everything bayar pakai ringgit je. Reason why aku ambik siap2 driver dari Mrs Khanh? First sebab aku bawak anak kecik, kalau tak nak try jugak naik bas dia, katanya jauh lebih murah cuma Rm1 je. Kedua bila dah decide nak naik taxi memang banyak sangat scammer katanya kat sana, dimana kawan aku baru je pergi sebelum kitorang pergi sana, sama diorang bertiga dengan anak kecik, dan taxi cas diorang 700k dong for one trip. Gila! So aku xnak ambik risiko ape lagi ni first trip kesana ambik yang selamat jelah. Sampai je dah ade orang tunggu, naik keta terus chow ke hotel dan check in.

Hotel yang kami nginap ni adalah Hotel Hong Hac. Aku book hotel ni pakai booking.com je. Awalnya aku book hotel Boss 3 (utara pasar ben thanh), tetapi setelah tanya2 ramai yang recommend cari hotel yang area2 selatan (belakang) pasar ben thanh, lebih meriah dan banyak kedai katanya. So aku cancel booking dan book Hong Hac Hotel. Hotel yang xbesar sangat, selesa lah untuk tidor dengan makan je. Dan dorang bagi free upgrade ke bilik yang view menghadap street! Tips here is kalau datang memang niat nak shopping duduk kat Malaysian Street! (Aku nak book situ jugak tapi semua fully booked!) memang kalau duk di Malaysian Street turun2 je dah pasar malam! So pasal book hotel ni, masa aku cek di google maps jarak2 hotel ni memang terasa jauh je dengan pasar Ben Thanh, risau juga takut krik2 sorang2, tapi caya jelah yang jarak di booking.com tu cakap, memang dekat je compare dengan korang tengok maps nampak macam jauh.

Aku nak kena sambung nanti pulak. Bye

Sunday, June 19, 2016

I dream a lot of things... yet this one came i am greatful, and feeling loved, thank you Allah...

Thursday, April 9, 2015

Aku Ingin Surga


dosa yang ku lakukan
sesal yang ku dapatkan
hampa hidup yang kini kurasakan

ku memohon ampunan
hanya padaMu Tuhan
kesalahan yang ku lakukan
di dalam hidupku

sungguh ku merindukan
kasih sayangMu Tuhan
bila nanti ku pulang
Surga yang ku inginkan

Ya Allah sempurnakan hidupku
tuntun aku dijalanMu
Jauhkan aku dari segala siksaMU
Ya Allah Terimalah tobatku
dari segala dosaku
Ampuni aku yang Telah MelupakanMU

ku memohon ampunan
hanya padaMu Tuhan
kesalahan yang ku lakukan
di dalam hidupku

sungguh ku merindukan
kasih sayangMu Tuhan
bila nanti ku pulang
Surga yang ku inginkan

Ya Allah sempurnakan hidupku
tuntun aku dijalanMu
Jauhkan aku dari segala siksaMU
Ya Allah Terimalah tobatku
dari segala dosaku
Ampuni aku yang Telah MelupakanMU

Astaghfirullah….
Astaghfirullah….

Astaghfirullah
Astaghfirulaladzim

Ya Allah sempurnakan hidupku
tuntun aku dijalanMu
Jauhkan aku dari segala siksaMU
Ya Allah Terimalah tobatku
dari segala dosaku
Ampuni aku yang Telah MelupakanMU

Monday, January 19, 2015

Love at first sight





muhasabah diri, muhasabah amal, bukan buat diri sendiri tapi untuk kepentingan orang sekeliling, lapangkan dada, buang emosi, dan berserah... tiada benar dan salah kalau tujuan nya jelas buat Allah dan agama nya... wallahualam...

Monday, June 2, 2014

THROUGH YOUR EYES




puhhhh.... fuhhhhhhhhh.

salam. sorry dgn klip video tersebut, sungguh setiap klip yang diputarkan kebiasaannya bersesuaian dengan mood ketika menulis blog. kalau sudi mendengar, mungkin anda kurang pass lah dengan lagu2 alaa berjaman camni, haha... tapi mmg tidak lari lah dulu pon macam ni lah jugak aku. dari lenggok lagu, dari rambut serabai, dari idola berpakaian, dari alunan musik, dari tipe gadis, ehehehe... tapi sekarang dah mula berjinak2 dengan menyikat rambut jugak lah, jangan risau.



kalau adalah yang masih membaca, aku mintak maap lah sudah lama tidak berblog. banyak masa di malaysia sekarang ni, bila dah di kampung biasalaa, laptop bukanlah menjadi top priority. dan balik ke malaysia baru2 ni memang lah banyak bertompok balik karat2 lama. walau mencuba seupaya mungkin jgk untuk membenteng diri, akhirnya jatuh rebah. diri ni terkadang hanya mampu bersedih.



dan lately jugak teman2 sudah mula pembekalan. Alhamdulillah akhirnya bermula lah hidup mereka dengan dunia koas. dan tipu lah kalau sedikit pon tidak tersentap dengan diri sendiri yang masih lagi terkontang kanting dengan kelas bimbingan. moga2 ada hikmah disebalik setiap ujian yang aku tempuhi ni kot. atau memang aku belum bersedia pon boleh jadi. doakan.



kadang terpikir jugak untuk kembali macam dulu. tinggalkan komitmen, tinggalkan segala dan bersenang2 je kat rumah. bukan sekali, tapi berkali2.. kering. boleh tampar kalau nak eh. terasa seperti hari2 suram pon ada. bagai semua benda xkena. semua.... kecuali satu. pengubat segala tekanan. doakan semua berjalan lancar dan berkat segala usahanya ya. ehehe...



wal asr... demi asar. atau demi waktu. bila saja Allah bersumpah atas sesuatu, maka sesuatu tu ada istimewanya. waktu, atau mudahnya aku boleh relate kan adalah dengan hidup kita. kerana hidup kita tergantung kepada waktu yang kt ada. kalau aku sudah banyak jugak dihabeskan dengan tidor, main gitar, futsal, jamming, lepak dan sbg nya. padahal Allah telah bersumpah demi waktu atau hidup yang Allah kurniakan ni, kita berada dalam kerugian. so mmg btol lah, ramai rasanya telah rugi. habeskan masa dengan game, dengan termenung panjang, padahal waktu2 yang tersisa mmg xkan pernah berputar kembali.



kecuali, orang2 yang beriman. beriman? percaya? yah semua percaya Allah ada. tapi sukatan iman itu tak semudah tu. sejauh mana kepercayaan kita kpd sesuatu bukan lahir dari mulut. tapi terbentuk utuh dalam qalbu, mencairkan ke mulut, terzahir nya dengan perbuatan. ciee jawapan skema. sebagaimana anda percaya motor anda boleh bawak anda ke rumah2 sakit atau fakulti, sebagaimana anda percaya eskrem korneto itu sedap, dan sebagaimana anda percaya besok akan siang, semua itu disusuli dengan percakapan dan perbuatan anda. aku xpercaya ada yang xnak pegi kuliah dengan moto sb xpecaya moto boleh bergerak. tapi kepercayaan kpd qalam Allah seharusnya lebih dari itu. sudah sejauh tu kah keimanan kita? aku xrasa aku dah... sedih.



dan orang2 yang beramal soleh. sentap... sesoleh mana lah orang2 yang takkan tergolong dalam golongan rugi tu? sedangkan beberapa orang boleh memandang serong kepada alim ulama, tetapi menyanjung tinggi kepada pemimpin berkuasa besar dunia yang tak islamik. siapalah kt nak mempersoalkan apa yang telah dijanji kan Allah.dan kembali balik lah dalam mengrefleksi diri anda nanti. kalau2 anda sedang bertafakur, atau menulis blog (hehe), adakah ianya suatu amalan soleh yang anda sedang buat? ya? Alhamdulillah waktu anda telah anda gunakan untuk sesuatu yang tak merugikan. TIDAK? hmmm masa ni lah untuk anda gunakan nikmat akal sehat anda.



dan orang2 yang berpesan kepada kebaikan. ada yang dah penat nasihat orang keras kepala? nah ni oleh2 buat anda. daripada tak buat pape, nasihat terus. biar sampai orang ngeng dgn anda, haha... waktu anda tidak tersisa. yakin lah, tidak tersisa segala penat lelah yang anda buat selama ni. dan ini lah yang merupakan key point atau komponen drp dakwah yang anda lakukan. dan sb inilah ada yang sanggup merentas benua, sanggup melaung2, sanggup ditembak. ya kerana ini lah, orang2 yang tidak pernah rugi dalam setiap detik hidup mereka. semoga kesudahan yang baik menanti mereka di syurga firdausi. moga2 boleh berdialog lebih panjang dalam pembacaan, atau kelompok anda.



serta orang2 yang sabar. daripada banyak2 komponen, nah sabar... pernah rasanya berblog tentang tajuk sabar ni, tp mngkin konten yang lari buanget. orang2 tua dulu selalu cakap, nak jadi artis ni senang je nk up, tp nk maintain susah. hehe... ye dulu kt mngkin garuda gergasi yang disalute sekian anak usrah ataupon murobbi masing2. sekarang kt mungkin cuma burung kakak tua yang tak lain xbukan hanya mengulang kata2 tanpa roh yang menembusi hati2 mereka. ye, lihat kembali sejarah kt yang dulu, siapa kt yang dulu? sedekat mana kita dengan Allah ketika dulu? segagah mana kaki kita berdiri menghadap ilahi dikala orang tidor nyenyak? yup kata kunci nya sabar. setiap yang kt lakukan kena lah senantiasa istiqamah? ye malu nak menyebutnya sb aku tahu diri aku ditahap mana sekarang. untuk kembali seperti dulu? ye perlu lebih banyak sabar nya... lagi tinggi iman anda, lagi banyak sabar lah kena spare. bulih? hehe



ok, tidak berniat untuk menulis panjang, moga2 masa yg digunakan bukan lah merugikan. semoga bermanfaat kepada yg membaca. sekian.

Wednesday, March 12, 2014

JANJI SIAPA YANG PASTI?

assalamualaikum,

sebuah lagi diari-like luahan hati penuh emosi

tetttt tipu saje, hihi...

aturan Allah itu indah, di awal mungkin kelihatan, merasakan agak memberat sebelah, tapi setelah diharungi dengan sisa kekuatan yang ada, hasil kudrat yang dipinjam dari Dia jua, sunrise di ufuk dieng ketemukan. nah kena pulak kopi panas secawan, sambil foto2 ala gedik gitu. *buat koleksi peribadi ^^

tipu kalau aku bilang sepanjang 24 tahun ini hanya penuh terisi dgn gelak ketawa. walaupon susah untuk aku ingat kali terakhir air mata ni berjaya menembus lacrimal gland dan terus membasahi pipi seorang pejantan tangguh ni, tapi detik2 sebak di dada, lutut goyang, hilang selera makan sering kali jugak menempatkan diri apabila sahaja cerita sedih diputarkan.

selalu sahaja, aku kembali ke sejadah, meminta di tempat yang sama, dgn pengharapan yang sama, dan janji yang lebih kurang sama kepada yang Maha Esa. Alhamdulillah setiap dugaan yang kuterima berakhir dengan senyum seorang pemenang. Tidak kira ianya berupa yang ku pinta, ataupon dengan air mata, rasa kelegaan dan berserah diri yang mengukir senyum ku.

namun aku khawatir, jikalau cerita yang menanti aku didepan belum ak bersedia untuk hadapi. iman senipis kulit bawang, dengan kudrat apa aku boleh janjikan bahawa semuanya akan aku cantas bergaya... menuju syurga.

misteri menanti lebih hitam kelam drp misteri kehilangan sebuah pesawat... tiada yang boleh dijanjikan, tidak tahu kapan apa sahaja boleh terjadi. cuma tinggal segunung pengharapan kepada Mu ya Allah. Bimbing lah kami ke jalan Mu, pertemukanlah kami di jalan Mu, matikanlah kami dalam keadaan bersujud kepada Mu.

dengan setiap yang berlaku, moga letakkan lah kesalahan di tempat yang terbaik, kemenangan sebagai kenangan terindah bagimu, dan apa yang berlaku antara kita sebagai pengajaran untuk terus melangkah kaki ke gunung dieng, minum kopi, dan bercanda tawa di sana nanti.

andai tiada lagi sunrise disana besok. maafkan lah segala kesalahan aku. dan aku juga memaafkan kamu teman.

Monday, December 23, 2013

DAN MUNGKIN BILA NANTI

assalamualaikum wbt,

:)

ape khabar anda? Alhamdulillah semoga senantiasa sehat dibawah rahmat Allah swt semua nya ya, hehe

jauh mungkin kita semua melangkah, jauh sekali, daripada ndak punya apa2, hingga lah kesaat ini, di bumi jogja, baru merasa lelah nya itu semua berguna... apa yang berlaku sekarang bukan cuma kita rasakan, malahan, setiap detik perih senang kita lalui, pernah jua dilalui oleh orang2 terdahulu sebelum kita... malah, perjuangan kita di bandingkan dengan beliau2 yg hebat terdahulu itu mungkin jauh mata memandang lagi... xpe, usaha dan usaha...

di suatu peperangan ahzab ketika dahulu, dimana ketika itu umat Islam mungkin merasa sudah tidak berdaya, dengan puluhan ribu tentara yg mungkin melebihi semua penduduk madinah ketika itu... suatu perancangan, pakatan yang hebat untuk menyerang dan mengepung kota madinah mungkin telah menimbulkan pelbagai ketakutan dan kelemahan semangat kepada tentera Islam juga... walaupon demikian, strategi tetap jua digali sehingga timbul lah suatu idea untuk menggali parit... suatu peperangan yang mungkin tidak banyak melibatkan fizikal, tapi lebih kepada peperangan psikologi... bayangkan untuk menggali parit itu sahaja setiap daripada penduduk harus menggali sekira 3 meter dalam, dan panjang 40 hasta juga sudah cukup mengalirkan peluh kita yang hanya duduk di kerusi membaca dan mendengarkan... ditambah pula dengan ancaman musuh yang sangat hebat ketika itu... ketika itu juga lah, ramai yang mula mengutarakan kata2 yang kurang enak, mencemuh, dan mula menunjukkan belang. di saat orang sudah di takut stress, Rasulullah, qudwatun hasanah, penyejuk hati para sahabat, datang memberikan visi yang menyenangkan dan memotivasikan...

ibroh nya bnyk sekali kita boleh ambil, dan salah satu nya adalah usaha itu tadi... sebagai seorang yang mengaku muslim, inilah dia contoh terbaik daripada para sahabat yang perlu kita ikuti... bila sudah jelas matlamat yang ingin kita capai, maka berlarilah, jangan pernah berhenti... sepenat mana pon kita, merangkak lah, jangan pernah berhenti... di akhirnya, insyaAllah tujuan kita pasti dan pasti tercapai... walaupon sudah seperti tidak ada harapan, ya, pokoknya jangan putus harapan... ujian itu pasti ada, sabar itu yang menjayakannya...

masih ingat lagi kita kepada konsep isti'ab? atau penguasaan yang harus ada kepada seorang dai'e? nah meh kita sama2 cek kembali, semoga ada manfaat nya... isti'ab kharaji (penguasaan luaran)

pertama adik-adik, adalah tentang kefahaman agama itu sendiri... memang tidak boleh disangkal lagi lah tang ni eh... kefahaman tentang agama inilah yang membawa kepada sanggup nya Sumayyah dibunuh... dan kefahaman ini lah yang lack dari diri muslim2 sekarang... berjuta million ilmu yang mungkin kita ada, tapi slack kat sini, bley melencong bang... ye bukan tu nak ditekankan, cuma nak cakap penting nya kefahaman tu tadi kepada diri sdr je... dan penting nya disini untuk orang lain, dimana kefahaman agama itu sendiri menarik orang2 disekitar kepada kita... fitrah manusia menginginkan kepada agama, dan apabila mereka mencari, dan dah bermindset kita sebagai orang yang boleh menolong, maka berlaku lah kontak kt situ... dan seterusnya seterusnya... k tak g panjang

kedua, qudwatun hasanah itu tadi, atau teladan contoh yang baik... masak seorang dai'e korek idung dalam kelas tanpa peduli kan teman2 sekitar, hehe... ye pon boley.. 'segolongan orang-orang yang masuk syurga pergi kepada penghuni neraka. penghuni neraka lalu bertanya, " bagaimana kalian bisa masuk syurga?" penghuni syurga lalu menjawab, "demi Allah, tidaklah kami masuk syurga melainkan dengan apa yang kami pelajari dari kalian." maka penghuni neraka berkata, "sesungguhnya kami mengatakan tetapi kami tidak berbuat." ' Jelas sudah kan? kata2 sahaja tidak cukup untuk menegakkan apa yang diperkatakan, sehinggakan kalau boleh, buat dulu baru cakap... bukan tu je lah, dalam milih teman pon, yang jenis xtau malu, kasar, sangat berkira, suka mengungkit, dengan teman yang baik, hensem, senyuman manis, mane kita lagi selesa bersama? tangan didada tanya selera...

ketiga, bersabar... sabar itu satu fondasi yang penting, banyak kebaikan bisa diperoleh melalui sabar... lebih2 lagi bila berdepan dengan anak2 comey yang pelbagai ragam... time2 tengah comel memang la kan, siang malam terfikir, tapi berkat sabar, insyaAllah bila mereka sudah melangkah dewasa mengenal Islam, lega tu macam baru lepas delivery je... sok2 tau ja kamu, hihi

keempat, juga penting, santun dan lemah lembut... awww, jangan pakat jadi sutun lepas baca ni eh, or jangan terlonglai pulak... indahnya lemah lembut dalam menutur kata, cantiknya kata2 mintak tolong bila disertakan dengan perkataan tolong, berbunga nya rasa bila dapat pelukan hangat teman bila memerlukan, pelukan isteri/suami apatah lagi kan? wink2... nah, berbagi salam, menegur dengan beradab, bukan sahaja kepada stranger atau anak2 je ye, dengan pakcik2 atau makcik berkedut ni pon kena jugak eh... terkedu kadang2 tengok senyum ketelinga bila dengan mad'u or anak, tapi dengan rekan seperjuangan, macam singa sembelit, isk3... insyaAllah cerita ni berlaku kat afrika sana, tade kaitan ngn kat sini.. :)

kelima memudahkan dan tidak mempersulit... yupsy, Islam itu mudah, jangan mempersulit... jangan terlalu jumud sehinggakan orang lari, orang meletakkan satu mindset yang serong kepada Islam dan tentera2 nya... ya Islam itu ada pendirian nya sendiri, tapi cara melaksanakan  atau cara menolaknya adalah berseni sekali, sehingga orang tidak memandang serong, bahkan makin respek dengan pendirian tersebot. itu yang Islam bersama nabi dan sahabat dahulu lalui... mereka ditunggu2 untuk datang, mereka sering diperhatikan dan ditiru... so kita pada hari ini jangan mudah sangat menggunakan nama Islam untuk menghindar sesuatu hal, sehinggakan orang melihat Islam itu melarang semua benda, tetapi jadikan diri kita itu Islam sehingga orang di luar mencari Islam dalam diri kita.

dan keenam tawadhu' dan merendah diri...

dan terakhirnya, senyumlah, dan ucapkanlah perkataan yang baik... senyum disini beerti bawa satu penampilan yang menyenangkan, menyenangkan semua orang... bukan nak sruh menggatai, tp senyumlah... dan banyakkan ucapkan perkataan yang baik... jgn hanya dipenuhi perli2an, sarcastikan, dan pelbagai lagi... lawak bagi kita, menyakitkan bagi yang lain... ya udah kenapa tak dihurai bab keenam? yup dah terang dan jelas...

mungkin satu part dah cukup, untuk penguasaan dalaman, mungkin bley semak kitab masing2... yang ni pon mungkin anda tak terbaca, dan yang luangkan masa, moga2 bermanfaat, maaf kalau tak eh, bley close tab cepat2 lain kali kalau tengok panjang gini..hihihi

dan... bergeraklah, cepat atau perlahan, asalkan tujuan kita sudah jelas, jangan putus asa... dan jangan sesekali berhenti, berat nak melangkah nanti... insyaAllah sampai la tu nanti, :)


Thursday, December 19, 2013

BINGUNG TANPA KATA


di luar tingkap bermacam hal aku lihat
di kaca tv cuma yang indah dikhabari
hati ini...
bingung

mengapa semua ini mesti terjadi
aku tertatih bertanya apa ini cuma diri ku
atau sudah kitaran dunia sejak dahulu memang begini
bingung

setiap persoalan tidak pernah terjawab
apa cuma belum sync dengan ape aku kehendak
memang namanya manusia
bukan cuma mengikut arahan
bingung

di sana aku lihat kuat yang menentang
di sini tiada apa cuma alasan
ego harus ku rendahkan
bingung

kata-kata mungkin kasar
namun jika kau intai diriku di rumah
air mata juga tidak mampu aku halang
hati ini bukan mainan
ia ada perasaan
bingung

ya Allah permudahkanlah segala urusan...

Tuesday, December 10, 2013

NAK SUNGAI KE NAK... HMMM

assalamualaikum,

perot kenyang senang hati... gila

anda semua pasti tersenak perot kejap tiba2 mendapat update ini, terutama daripada blog the long lost soul pulak kan... ingat kan dah dah kemana tuan empunya blog, mesti tercari2 jugak wajah saya di gambar2 mujahideen palestin, apa di syria kot2 dah kesana... nah rupa2nya ada lagi... lepas jugak rindu akhirnya... ahaks. gila

sbulan dua ni mmg agak busy sbenanya, bersambung2 tak berhenti, dengan gerak kerja sket, dengan sakit lagi, dan jugak tidak dilupakan kerja kuliah yang semakin terhimpit rasanya... memang waktu mencemburui kita, memang... sesungguhnya demi masa, manusia dalam kerugian...

walaupon dalam kesibukan yang tidak seberapa dibandingkan dengan anda2 sekalian, saya masih lagi mengorak langkah menyebar cahaya, mengutip sedikit demi sedikit Islam yang tercicir, semoga apa yang saya lalui sekarang ini cukup meningkat derajat saya di mata Allah...

dan, dalam kesibukan ini juga sebenarnya banyak mengajar saya, mungkin Allah turunkan kesibukan ni kerana ia adalah cara yang terbaik untuk mendidik saya, katanya seseorang, untuk menjentik hati yang mungkin tengah lagha ke, xingat...

ya Allah, warhamni... dan Allah hadiahkan kita dengan teman2 di sekeliling yang sangat membantu kita membina suasana yang Islam, Alhamdulillah... juga yang sering usap2 hingus kat hidung masa sakit, yang masak2 kasik perot makin bulat, yang nasihat xhenti2, yang pasang telinga dengar masalah kita, yang selalu doakan kita syahid. love... sayang nya Allah tidak terhingga...

satu hal yang mungkin kita sedikit terlepas pandang, lebih2 lagi di kala sibuk menghantui diri, adalah apabila memilih photoshoot berbanding usrah di hujung minggu... :D

*tensyen

tak, memang maksud dia lebih kurang tu laa, haha... cuma mungkin dalam hal lain, xkan sb photoshoot je kot... entah kenapa tiba2 apabila mendengar tentang ini hati ini seakan2 tak pernah tau sebelumnya... prinsip jelas mudah dalam Islam, dimana jika kita membantu agama Allah, maka Allah akan membantu kita... apabila kita sibukkan diri dalam urusan agama Allah, sehingga masa untuk bersenang2 untuk diri sendiri pon takde, maka dipikirkan pon, layaklah pertolongan Allah tu sampai... xkan nak goyang2 cesar je manjang *wink2...

apabila tentera talut melalui sebatang sungai, ada yang memilih untuk terus tinggal di situ, dek kerana enaknya air yang mereka ketemu. bayangkan sudah jauh berbatu melangkah, akhirnya ketemu sungai, ada yang nk minum, ada yang nak berendam, ada yang nak basuh baju, macam2, ishh... tapi ada sekelompok jugak yang memilih untuk meninggalkan kesenangan tersebut, untuk membantu memenangkan agama Allah... kesudahan yang baik ternyata di pihak mereka...

kita sekarang, mungkin tidak di uji dengan sebatang sungai lagi... setiap anda hanya perlu pencet butang call pakcik aqua, nah delivery pulak tu yang datang... bukan jugak nak suruh xminum aqua yang dibeli tu... dan pokoknya disini bukannya nak promote brand aqua, apetah lagi nak cakap pasal boikot aqua... tapi masa2 kita yang tersisa setelah penat di medan kuliah, mungkin ada yang memilih untuk menyantai di katil, ada yang mungkin ingin menggunakan masa yang singkat tersebut jugak untuk bersenang2... tapi ingatlah, anda jugak boleh memilih untuk mengorbankan sungai tadi, untuk membantu agama Allah... dan insyaAllah, kesudahan yang baik tadi boleh jadi anda juga akan perolehi...

ninggal milih aja bapak bapak ibu ibu... mau sunge apa mau syorga? *overrrR

REFERENCE

1. al-Quran nulkarim

Wednesday, November 27, 2013

DISASTER



oh ekjeng... dunno whether it should end fast or not... wohohohehehehehohohooo

Tuesday, October 1, 2013

PANGKAT MUNG

Assalamualaikum,

tengah separuh sedar, tiba-tiba,

" Yang paling dipuji adalah si Pencipta. Bukan yang dicipta. "

shared status seorang teman di pesbuk. status yang pendek dan mungkin tidak memberi sebarang makna kepada si pembaca yang cuma laju scroll down ke bawah. Pencipta, siapa? Ya Allah...

ramai sangat yang telah tanpa segan silu menyinggung perasaan ini dengan direct or indirect contact, dengan niat atau tanpa niat dua tiga menjak kebelakang. tak kira dari depan, kiri kanan, mau pon belakang, ada sahaja ujian yang datang. kontroversi hati pon turut serta terkadang tu. hamboiiii...

nah, intuisitas keponingan sudah mula berlaku mungkin? *dah macam vicky pon ada aku ni

bergolak dan terus bergolak, sampai ke satu tahap, dimana mental dan physical sudah tidak mampu menanggung, Alhamdulillah ia berhenti, disusuli pula dengan beberapa hal yang mengarah kepada release nye happy hormone endorphine... walaupon mungkin saja dipandang enteng, atau tidak dipandang lansung oleh anda2, sekedar pengetahuan anda, ia nya sangat dihargai...

so apa kaitannya?

sekarang agak tampak jelas, yang telah berlaku, kurang lebih adalah bersikap manusiawi, insani, tidak lebih daripada untuk meng-proved kan kepada sekian2 makhluk tentang keberadaan atau kebolehan diri sendiri.... ye ke? dan ia cuma berlaku kepada certain2 orang... patotkah? sedangkan bile berdepan dengan someone yang 'kurang' pangkat, perasaan itu tidak sama... sedangkan yang patot dicari adalah keredhaan Illahi.. *menongkat dagu

sekitar tadi pagi, aku dengan sisa-sisa jahiliah melangkah ke fk, menanti kan kelas postpone, biasa... sedang menuju pulang, bertemu pulak dengan seorang 'ibu' yang memang dari dulu tak pernah henti2 menegur, mendoakan yang terbaik untuk aku... mungkin jugak untuk anak2 malaysia yang lain nya, sebab selalu sangat sebut kenalan2 anak2 malaysia... kejadian dengan beliau selalu memberi effect jgk... dan sentiasa macam kekok, seperti beliau bukan sekadar 'pekerja' di situ... pernah sudah dihulur tangan, pernah juga menyambut, pernah juga sekedar menghormat dengan perasaan kekok... pernah diajak kemana lupa, kekok... dan sekali lagi apabila berborak lama di depan tandas perempuan, ada yang keluar masuk tidak dihirau, apekah bu? haha... tapi bukan itu yang cuba disampaikan... keberadaan ibu tadi, cara dia menyapa, seperti tiada 'pangkat' pembeza antara manusia, hanya Allah sebagai yang Di Atas... manusia seperti ini, mungkin tidak mulia dimata segelintir manusia lainnya, tapi mungkin lebih mulia dari kita? T.T

mungkin itu cuma salah satu hal yang datang mengingatkan apa yang terlupa, mungkin itu juga salah satu perkara yang datang menghiburkan, dan melegakan hati... semoga doa2 antum semua turut menembus hati aku ini, semoga ia menjadi semakin kuat, tetap bersemangat, dan terus hidup untuk menyebar dakwah dan berkhidmat dalam tarbiah...

sekian.

...

Wednesday, September 25, 2013

MENGIMBAU KENANGAN

Assalamualaikum,

Memerah otak, melihat suasana sekeliling, dengan idea yang semakin berkurang, sudah lama blog ni terbiar kosong. Pelik sungguh ayat tersebut...

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikan Engkau?" Allah berfirman: "sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" (Al-Baqarah:30)

Mata melirik ke kiri ke kanan, melihat sekelompok manusia, yang suatu masa dahulunya telah berjanji setiap dari kita, untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah...

Saya sebenarnya sedang duduk di meja batu tempat parkir motor fk.. Berkunjunglah dua orang pakcik ikut serta membawa makanan, selesai melontar senyuman, masing2 membuat hal sendiri lagi...

"Sesungguhnya aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" 

Boleh jadi sudah ada khalifah sebelum manusia diutuskan untuk memakmurkan bumi, sehingga malaikat bertanya dan membandingkan kepada Allah tentang hal tersebut... Dan kerana terlalu dibuai keindahan dunia, sehingga mereka digantikan dengan ummat baru. Allah Maha Berkuasa. Dan dengan ilmu Allah, maka bersebab lah Allah melantik keberadaan kita disini. 

Banyak ayat-ayat al-Quran dijelaskan hanya untuk orang-orang yang berakal atau yang berfikir. Maka, bersesuaian lah jika kita tidak menyiakan akal yang dikaruniakan Allah ini untuk memikirkan tentang kejadian Allah supaya kita lebih beriman.

"Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikan Engkau"

Dengan ilmu Allah, dimata malaikat pertama kalinya, kita adalah sekelompok golongan yang suka membuat kerosakan, dan menumpahkan darah, which terbukti jugak sebenarnya... Sepertinya sudah ada sekelompok golongan yang seakan manusia sebelumnya pernah diutus Allah ke dunia dan membuat hal yang dinyatakan oleh golongan malaikat tersebut.

Makanya, untuk membendung hal tersebut, sebelum ia makin melarat dan turunnya musibah dari 
langit, maka kembali lah kepada ajaran Allah, kembali lah berpegang kepada Kitabullah dan Rasulullah...

Ok, keadaan semakin awkward disini, hamba blah dulu... Dan peringatan jugak kepada apple user yang sudah bertukar kepada ios7 supaya berhati2 sket dengan pemimjam gadjet anda, kerana ada cara untuk access kepada photo2 anda, tutorialnya xperlu diajar, kan nanti lain pulak jadinya :D ... Credit to Rj a friend of mine kerana menginfo dan mengajarkan sebentar td.. 

Peace
                   

>.<"

Saturday, June 29, 2013

SAYONARA JAHILIYYAH finale

Assalamualaikum,

:)

ape kabar semua nya? sudah makin membaikkah anda? doakan saya jugak...

Alhamdulillah,
setiap dari kita, terutama aku sendiri memang tidak pernah terlepas dari melakukan kesilapan, dan dari kesilapan itu membawa kepada meminta keampunan, dan dari situ pula, adanya ke-istiqomahan menuju ke syurga... ameen

aku yakin, berapa ramai sangatlah dari kita yang merasa tenang apabila melakukan dosa? apetah lagi bila dosa yang dilakukan tu adalah dosa yang berulang2... mungkin patot aku ganti perkataan dosa tu kepada 'amalan jahiliyyah'? sama sajaa

mengapa jahiliyyah? kerana itu adalah amalan yang dilakukan sewaktu belum mendapat kesedaran, atau lebih tepatnya amalan diwaktu ego/nafsu masih mengatasi iman :P ... atau boley jugak cakap seperti menampar2 diri sendiri ketika mendakwah orang lain, boley ke? :D..

cieeee,
dahtu kok sekarang masih sama aja dong?

:D

ni yang nak tersenyum lebar je rasanya... dan jujur memang aku rasa sangat gumbira toing2 sekarang seperti nak gitaw ke seluruh semesta alam je... bayangkan lah, dah berbagai usaha aku cuba, dah berbagai nasehat aku dapat, dah berbagai cokelat aku dapat :P, tak jugak berjaya melawan nafsu merokok... dan Alhamdulillah, di suatu petang yang hening, satu perkataan berjaya menembus dinding tebal nih... iaitu ucapan 'QS'...

bunyi simple, tapi sape tahu dengan perkataan ni je Allah kuatkan hati aku, Alhamdulillah... aku takdelah dah berzaman brenti, tapi insyaAllah once dah kuat macam ni (nicotine level dah kosong mungkin), memang tak la nak berbalik balik kan, memang over laa kalau gitu kan -.-"

dan tujuan aku post ni bukan sekedar nak membanggakan diri :P.. tapi jugak sebagai pengajaran, kepada yang diluar sana supaya jangan sesekali berputus asa dalam membawa orang kearah kebaikan, kerana yang memberi hidayah tu bukanlah kita, tapi Allah swt, mungkin pencerahan yang panjang lebar tak melekat di hati, tapi dengan mesej ajak makan di 'burjo' berjaya lembutkan hati si dia, sape taw ;D... dan jugak sebagai kabar gumbira lah kepada anda2 yang xjemu2 berbuih mulut menasehat dan mendoakan saya disuatu ketika dahulu...

dan perjuangan masih belum selesai, masih banyak karat2 jahiliyyah yang 'bertempet' erat di hati nih.. dan dengan harapan, doa2 anda semua jangan sesekali putus, juga usaha keras mendakwah diri sendiri dan orang lain masih perlu sangat dilakukan...

sekian dari bernama

p/s~ anda mungkin tidak merasakan perihnya perjuangan saya, sebagaimana saya merasakan senangnya meninggalkan jahiliyyah anda, tapi saya yakin, setiap orang ada hijrah dia sendiri yang perlu dilakukan, moga2 Allah memberkati usaha perih anda dan saya :)
~yang pastinya, perjuangan ni masih berkurun jauhnya dibandingkan dengan perjuangan sahabat-sahabat terdahulu :)

Saturday, June 15, 2013

MAN OF STEEL

Assalamualaikum, :)

ngehehe, hati agak gumbira 2 3 menjak ni, Alhamdulillah... semua sudah macam agak keringanan... Alhamdulillah... so jangan duk risau2 lagi ye teman2 (ngahaha perasaan btol lah anda)... memang tanggungjawab tu makin bertambah2, memang stressor2 lain jugak seperti biasa datang menjenguk, tapi... camtulah, santai jeee... mungkin kerana senyuman anda begitu berharga gitu, kih3

ayat di atas mungkin ga nyambung ye, tapi pokok nya sangat2 bersyukur lah, banyak jugak berita2 baik singgah menyerikan hidup ni, xkira lah yang melibatkan anda atau tidak, saya ucapkan terima kasih, :)

ada satu benda yang sebenarnya berjaya memotivasikan diri yang makin lelah ni... iaitu tentang pilihan yang kita cakap kemarin. pelik kan bila kita memilih sesuatu jalan yang kita xsanggup untuk hidup dengannya... dah kalau sampai gitu jadinya, maka macam mana nak bahagia... maka ketemulah akan saya satu solusi, dimana saya perlu muhasabah diri, anda jugak harus... muhasabah diri tentang keikhlasan kita...

ye, saya tau anda memang ikhlas lah, saya pon ikhlas, bukannya xikhlas, isk3... just in case di tengah jalan tu, keikhlasan tu tergugat dek sesuatu, ye sesuatu... bila dah keikhlasan tu berpindah kepada sesuatu yang selain Allah (nauzubillah minzalik), maka tu yang mungkin sedikit sebanyak mempengaruh kestressan anda, eh saya... ye semuanya.

maka, muhasabah tu untuk membetolkan balik nawaitu kita, meluruskan balik jalan yang kita tempuhi sekarang, supaya tidak kita melencong sampai ke kelantan (eh boleh ke?)

sampai ke kelantan pon boley, boley jugak pekena nasik kerabu siam mari, kih3...

dan kelurusan jalan nya tadi biar lah btol2 menuju kepada Pencipta kita, ya Allah swt. once kita dah memilih menuju kesana, kerana kerinduan, kecintaan, kehambaan, maka memang tidak patot untuk saya lemah kepada perkara2 lain nya, lagi2 yang bersifat duniawi...

memang bila dah bergelar seorang insan, atau manusia, kita tidak lari daripada bersifat pelupa dan kurang bermotivasi, tapi ia nya memang salah kalau kita mengambilnya secara bulat2 dan menyalahkan takdir. dan kerana itu adanya ukhwah fillah, adanya pintu taubat, supaya kita dapat saling memperingati kerana Allah swt, dan senantiasa melangkah kebelakang apabila xsengaja tersesat...

namun, saya akui, tak semua keputusan yang kita ambil ni senang, dan sangatlah berbeza kesusahannya, xsama setiap individu... ya berat, dan mungkin terkadang xsengaja, sebab terlalu excited ke, teman2 mempengaruh sangat ke, hingga sampai kesuatu tahap, terasa susah untuk berbalik lagi... mungkin

tapi, ingatlah balik, syurga dan neraka tu berkekalan, dunia tu tersangatlah singkat, sehinggakan manusia apabila merasakan kenikmatan di syurga, mereka melupakan kepayahan di dunia, dan begitulah sebaliknya... nak taknak, Allah swt anugerahkan kita pilihan itu, dan rugilah kalau KITA berpaling daripada hidayah Nya.

p/s~ saya ngerti susah mau buat pilihan tu, susah mau ngambil kekuatan untuk merubah, faktor sekeliling senantiasa menjadi faktor yang agak kuat... saya pon sama jaa, tapi saya yakin anda lebih kuat dari saya, buatlah perubahan tu untuk anda, dan saya jugak, anda kan man of steel, saya suparman cap ayam je, kui3... :)

satu lagi, doakan kejatuhan mereka, xleh g molek tengok video nih, panas sejuk je rasa